I år fejrer de hollandske jernbaner deres 175-års jubilæum. Det første tog kørte mellem Amsterdam og Haarlem i september 1839, trukket af lokomotiver kaldet Arend (ørn) og Snelheid (hastighed). I 2014 fejres denne kendsgerning beskedent sammenlignet med tidligere jernbanedag.
I 1939, 1964 og 1989 fandt store offentlige begivenheder sted. Disse festligheder efterlod os ikke kun grafiske vidner som plakater og mindesmærker, men også kunstværker på jernbanestationer.
Århundredet 1939 fulgte kort efter afslutningen af fusionen af jernbaneselskaber fra det 19. århundrede til de hollandske nationale jernbaner (Nederlandse Spoorwegen). Jubilæet gav mulighed for at se både tilbage og fremad.
Historie
Det hollandske jernbaneselskab HYSM, senere kaldet HSM, blev grundlagt i 1837. Dette private firma blev støttet af kong William I. To år senere forbandt den første hollandske jernbane Amsterdam med Haarlem. Denne såkaldte Old Line blev udvidet til Rotterdam i 1847.
Omkring 1860 vaklede udvidelsen af jernbanenettet. Regeringen besluttede at påtage sig opgaven med at konstruere nye jernbaner, som derefter blev givet i koncession til Society for Exploitation of State Railways (SS, 1863). SS og HSYM blev hårde konkurrenter, der slugte mindre jernbaneselskaber op.
Hollandske jernbaner
Efter århundredskiftet lagde regeringen pres på de to store jernbaneselskaber om at samarbejde. Fra 1920 og fremefter fungerede de i et partnerskab kaldet Dutch Railways, men SS- og HSM-firmaerne eksisterede stadig på papir.
Fusionen blev afsluttet i 1938 med tilbud grundlæggelsen af aktieselskabet ‘Nederlandsche Spoorwegen’ med den hollandske stat som eneste aktionær. Og kun et år senere kunne hundredeårsdagen fejres!
Jernbaner 1839-1939
Jubilæumsmarkeringen blev fejret i 1939 med en større begivenhed på Frederiksplein-pladsen i Amsterdam, et sted hvor ti år før Industripaladset var brændt ned, og i dag er den hollandske centralbank placeret.
På trods af truslen om krig fortsatte festlighederne som planlagt. Udstillingens højdepunkt var en tur på en replika af Arend-lokomotivet fra 1839, der gik fra sin ‘originale’ station kaldet Hundrede stænger.
Arend var også på udstillingsplakaten af Jan Wijga (1902-1978), senere kendt for sine Amstel Beer-annoncer. Det moderne tog på plakaten var en elektrisk Mat ’36, der også var til stede på udstillingen. Landing af dette tog via sporvognssporene havde skabt en masse problemer.
Arend lokomotivet
Arend (ørnen) blev afsluttet i 1839 som det andet lokomotiv bygget af Longridge i England. Sammen med den første kaldet Snelheid (hastighed) trak den det indledende hollandske tog. Lokomotiverne blev revet ned i løbet af det 19. århundrede. Da replikaen blev bygget på Zwolle Central Workshop i 1938, blev Arend valgt på grund af tilgængelige konstruktionstegninger. I dag bor Arend på det hollandske jernbanemuseum.
Udstilling
I den store udstillingspavillon både fortid og nutid for de hollandske jernbaner, hvor de blev udstillet. Moderne udstillingsteknikker blev anvendt, såsom modeller og fotomontager. Et tredimensionelt cirkeldiagram i livsstørrelse tjente som datavisualisering.
Jernbanesignalering blev demonstreret af et jernbanemodel, der bagefter tjente i årtier på det hollandske jernbanemuseum.
Dekorationer
1939-jubilæet fremkaldte en masse kreativitet og håndværk på jernbanestationer over hele landet. Facader, platforme, stationshaller og restauranter blev dekoreret med grønne kranser, billeder af Arend og numrene 1839-1939. Dette gjaldt også mange jernbanebroer og lokomotivskure. Jernbaneledelse foretog en festlig togtur langs de dekorerede genstande.
Virksomheder, der opfanger hundredeårs reklame. Amsterdams modelager Peek & Cloppenburg dedikerede sine vinduesdisplays til jernbanens historie. Mange kommercielle annoncer henviste også til jubilæet.
Jernbaner i trafikparade
I jernbaneshovedstaden i Utrecht fandt en historisk trafikparade sted i anledning af hundredeårsdagen. Det startede ved den kubistiske jernbaneadministrationsbygning, som også var dekoreret. Paraden bestod af karnevallignende flyder med historiske temaer. Pramme, vognbusser, togsæt og biler passerede gennem byens gader.
Pingback: Bestil 3 gratis cateringtilbud - Gratis tilbud blog